Team-Lønnum er godt i gang med julesalget i gartneriet på Båsmoen. Fra venstre: Anne-Grethe Heimen, Kristine Steinrem, daglig leder Martin Lønnum,og Anita Lønnum. Foto: Mye i media.

Blomstrende juleglede

Fjerde generasjon Lønnum er i gang med det som er blitt en juletradisjon i gartneriet på Båsmoen. Nå er over 300 kvadratmeter av lokalet omgjort til en julebutikk.

Har du ennå ikke et snev av julestemning, ja, da er det bare å ta turen til det som siden 2016 har hatt navnet Hageland Lønnum i Nesnaveien 120. Ute er bygget fint dekorert med julepynt og -lys, men vent til du kommer inn og får se årets julebutikk. Det er som å gå rett inn «juledrømmeland».

Der det for få måneder siden bugnet av sommerblomster er nå hver kvadratmeter – for ikke å si hyllemeter – tatt opp av fargerike juleting.

– Vi begynner å gjøre om gartneriet fra sommer- og høstutsalg, i oktober. Hele denne måneden går med til å forme julebutikken slik vi ønsker den. Første torsdag i november åpner vi  den offisielt i tråd med de øvrige Hageland-sentrene, forteller Martin Lønnum, daglig leder ved hagesenteret.

Fordelen med å være en del av en kjede er at de får tilgang til mye mer varer og bredere markedsføring.

– Vi kunne ikke gjort det like enkelt om vi ikke hadde vært en del av kjeden, sier Lønnum.

 

Det er som å gå rett inn «juledrømmeland». Foto: Mye i media.

Tidlig ute

Å skape en så stor og velfylt julebutikk er en utfordring i seg selv. Da er det perfekt å kunne reise med kjeden til Nederland for å ta ut varer.

– Vi var der allerede i februar. Der får vi tilgang til store utstillinger og kan plukke ut de varene vi selv ønsker. Samtidig henter vi inspirasjon til utformingen av vår egen butikk,forteller Lønnum og ser seg rundt i lokalet, som kanskje er mer attraktivt og velfylt enn noensinne.

 

Det er som å gå rett inn «juledrømmeland». Foto: Mye i media.

– Hva er nytt i år?

– I år har vi satset på ulike tema. Vi har blant annet den magiske skogen, et eget område i butikken med varer i denne kategorien. Det er masse nye pynteting og vi har også lyttet om på innredningen.

Men det betyr likevel ikke at det ikke blir blomster å kjøpe. I august potter de julestjerner og asalia i selve gartneriet. Nå pryder de salgsklare blomstene store bord i lokalet og skaper den perfekte rammen i utstillingen.

– Vi har 3.500 julestjerner i ulike varianter. Det er mye fokus på julepynt, kunstige juletre og julebelysning, men vi synes ikke det er ordentlig julebutikk før blomstene er  på plass. Og vi selger som oftest ut det meste, sier Lønnum.

For det er heller ikke bare plasttrær i utvalget. Tradisjonen tro selger de også ekte juletrær.

 

Fjerde generasjon Lønnum er i gang med det som er blitt en juletradisjon i gartneriet på Båsmoen. Nå er over 300 kvadratmeter av lokalet omgjort til en julebutikk. Foto: Mye i media.

Åpnet hele uka

I slutten av november har salget vært i gang i flere uker, og med god omsetning. Men det tar seg for alvor opp siste uka før jul. Da er det ofte kø i butikken fra morgen til kveld. I denne perioden er det heller ikke bare vanlige åpningstider som gjelder. Det er langdager til klokken 9.00-19.00 hele midtuka, og åpent midt på dagen både lørdager (10.00-15.00) og søndager (12.00-16.00).

– Hvor viktig er denne perioden av året for driften?

– Det er en ganske stor sesong for oss. Før var det ganske stille i oktober/november, nå er det i praksis fullt kjør helt fram til lillejulaften, forteller Lønnum om en periode der det omsettes for mellom 3 og 3.5 millioner kroner.

Samtidig tilbyr butikken utkjøring av varer. Det betyr mye for mange, ikke minst for eldre kunder som ikke er ikke mobile lenger.

– Det er mange private som ønsker å få tilkjørt varene. I tillegg har vi større kundeleveranser som skal ut. Og så er det mange som ikke bor lokalt som ønsker å sende en julehilsen, og som vi bringer på døra, forteller han.

 

Årets julebutikk. Foto: Mye i media.

Nye kunder

En annen ting de har oppdaget siden de startet med julebutikk, er at det kommer nye kunder til.

– Vi ser at nye kundegrupper dukker opp, ikke minst flere yngre kunder. Det synes vi er ekstra artig, sier han.

For å holde hjulene i gang er det 10 ansatte inkludert ekstrahjelp i sving før jul.

– Det er både artig og intenst når det står på som hardest, men så  er det godt å stenge butikken på lillejulaften og sette seg i et varmt badekar og slappe litt av, smiler Martin Lønnum, før han fortsetter å fylle på med varer.

– Nei, vi sparer ikke på kruttet når det gjelder å skape en attraktiv og spennende julebutikk.

 

Tradisjonen tro selger de også ekte juletrær. Foto: Mye i media.

Skroll til toppen