Reiselivsnæring i vekst

Vi har alle hørt om begrepet «turistfeller». Vi tenker da spesielt på kjente charterreisemål slik som kanariøyene der folk nærmest soler seg i kø på overfylte strender, handler billig alkohol på støyende barer og tusler gatelangs for å bivåne turistsjapper som selger meningsløse suvenirer av plast og dårlig kvalitet.

 

Etter hvert har det også utviklet seg turistfeller i Norge. I enkelte av Vestlandsfjordene er det i perioder så mange turister at det overskygger alle de flotte kvalitetene man finner på disse kanter. Vi ser det også i Tromsø by, at lokale forretninger drevet gjennom generasjoner erstattes med turistbutikker fylt til randen av varer fra utlandet man tror turistene ønsker seg. Vi har hørt om den sprengte kapasiteten på veinettet i enkelte regioner, om mangel på toalettfasiliteter og søppelhåndtering, samt ubehagelige konflikter mellom lokale innbyggere og tilreisende.

Vi kan på forhånd legge til rette for samarbeid på tvers av kommunegrenser om å etablere gode opplevelser og infrastruktur som gjør at turister og lokalbefolkning kan leve godt sammen. Vi kan legge til rette for at turistene møtes av moderne toalettfasiliteter, søppelhåndtering, skilting og en imøtekommende lokalbefolkning. Kommunene kan gå sammen om fornuftige reguleringer som gjør opplevelsene optimale slik at vi alle kan «leve» sammen. Kommunene får økte skatteinntekter på de mange arbeidsplassene som skapes og må kunne se fordelen av å gi noe tilbake. Ingen næring enn reiseliv gir mer inntekter til kommunene, enn nettopp reiselivsnæringen, ref Kristin Krohn Devold`s uttalelse (https://www.nhoreiseliv.no/vi-mener/kommentar/2018/reiseliv-kommunenes-bestevenn/)

Jeg mener vi sitter på unike muligheter for å utvikle en fremtidsrettet næring som vil skape stedsutvikling, bolyst og ikke minst vil gjøre regionen attraktiv for ungdommen vår og andre tilflyttere. Reiselivsnæringen skaper arbeidsplasser innen mange fagfelt og helårstilbud i bygd og by som ellers ikke ville kunne bestå. Tilbud som er viktig i kampen om arbeidstakerne!

Jeg mener at reiselivsbransjen er en fremtidsnæring på Helgeland og om 20 år, altså i 2042 er min ambisjon at statusen er slik:

  • Innbyggertallet i kommunene har økt med 15%
  • Helgeland er velkjent som et grønt reisemål som ivaretar natur, miljø og lokalbefolkningen
  • Regionen er en anerkjent destinasjon for gjennomføring av konferanser, incentive reiser, feriemål osv.
  • Samferdsel og transporttilbudet på Helgeland er velfungerende.
  • Aktørene på Helgeland kan tilby et vidt spekter av opplevelser gjennom hele året
  • Nord Gondol trekker til seg 130.000 besøkende
  • Flere nye overnattingsbedrifter og antallet kommersielle senger på Helgeland er over 15.000
  • Det er etablert eget togstopp på Polarsirkelen til glede for reisende fra hele verden
  • Handel og restaurantnæringene har aldri hatt større omsetning
  • World Cup i langrenn arrangeres på Helgeland
  • Det er etablert høyskolestudie for naturforvaltning, vertskap -, opplevelse – og bærekraft
  • Verdens miljøkonferanse holdes på Helgeland med besøk fra ledere fra hele verden
  • Helgeland har fått et nytt industri-ben å stå på som medbringer et vidt spekter av kompetansearbeidsplasser
  • Vi kan glede oss over all synlig verdiskapning som også øker bolyst er viktig tiltrekningskraft i «kampen» om arbeidstakerne og ungdommen
  • Helgeland har blitt et enda bedre sted å leve.

 

God fremtid!

Skroll til toppen